kontena jadi rumah






KUALA LUMPUR - kontena ditukar kepada rumah mungkin jawapan yang terbaik kepada masalah-masalah rakyat yang tidak mampu untuk membeli rumah.

Sebahagian daripada kita mungkin mempertimbangkan mustahil tetapi tidak bagi Lim Siang Ying, 29, pada masa yang sama menghasilkan Lakaran Idea lakaran futuristiknya semasa yang Peraduan Penolong Arkitek idea-idea yang bertemakan Pertama Dewan saya baru-baru ini.

Menurut beliau, bekas boleh digunakan sebagai bahan utama dalam pembinaan rumah kerana ia murah jadi lebih mampu.

Ia adalah mudah dirawat dengan gaya kontemporari.

"Tiap-tiap rumah mempunyai unit tiga bilik dilengkapi dengan kemudahan seperti katil, meja, kerusi, kabinet dan peminat.

"Malah, untuk mengoptimumkan penggunaannya, ia boleh menggantikan rumah pangsa kos rendah di negara ini pada masa akan datang," katanya ketika ditemui selepas majlis anugerah pertandingan di Bangunan Persatuan Arkitek Malaysia (PAM), di sini hari ini.

Siang Ying adalah salah satu daripada sepuluh arkitek muda yang menerima anugerah dalam pertandingan yang dianjurkan oleh PAM dan Bluescope Steel Group Syarikat (M) Sdn. Ltd (Bluescope).

Setiap daripada mereka menerima iPad2 dan sijil yang disampaikan oleh Presiden Institut Arkitek Malaysia, Boon Che Wee dan Presiden Bluescope Asia Tenggara, Somkiat Pintatham.

Ying Siang yang berasal dari Teluk Intan, Perak, berkata idea itu datang untuk melihat beberapa orang-orang yang tiada tempat tinggal dan bersedia untuk hidup di bawah jambatan dan di tepi jalan.sumber kosmmo

No comments: